- dely/Taquart @ 6.5.2025 @ 17:46
- Tagi: 8bit programowanie
Pojawiło się ciekawe nowe narzędzie dla twórców oprogramowania na Atari 8-bit — Atari ANTIC Displaylist Designer, działający w przeglądarce edytor listy wyświetlania (ANTIC display list).
To intuicyjne narzędzie umożliwia tworzenie, edytowanie i wizualizację list wyświetlania w interfejsie typu "przeciągnij i upuść", z podglądem w czasie rzeczywistym oraz generowaniem kodu asemblerowego.
Najważniejsze funkcje:
- Interaktywny edytor: dodawanie, usuwanie, duplikowanie i reorganizacja wierszy listy (tryby graficzne, blanki, JVB) ze wsparciem LMS, DLI, VSCROLL i HSCROLL
- Wizualny podgląd: kolorowa grafika prezentująca tryby graficzne, flagi i strefy overscan
- Generowanie kodu: możliwość eksportu jako dyrektywy .byte do użycia w asemblerze
- Podsumowanie: liczba linii i zajętych bajtów widoczna na bieżąco
- Brak potrzeby serwera – narzędzie działa w pełni lokalnie, z wykorzystaniem Tailwind CSS i Alpine.js przez CDN
Więcej informacji i kod źródłowy dostępne w repozytorium projektu.
- dely/Taquart @ 2.5.2025 @ 13:26
- Tagi: emulacja 2600
Pojawiła się nowa wersja emulatora Gopher2600 w wersji 0.40.0. To pierwszy raz, kiedy informujemy o tym projekcie - warto więc przybliżyć jego możliwości.
Gopher2600 to emulator konsoli Atari VCS/2600 napisany w języku Go. Emulacja 6507, TIA oraz RIOT jest bardzo dokładna i nie są znane żadne problemy w tym zakresie.
Najważniejsze funkcje emulatora:
- obsługa wielu znanych formatów kartridży
- emulacja Superchargera z możliwością ładowania z plików WAV
- emulacja ARM7TDMI jak w kartridżu Harmony
- wstępna obsługa ARMv7-M (UnoCart, PlusCart)
- dostęp do sieci przez emulację PlusROM
- wsparcie AtariVox i SaveKey
- obsługa mowy przez Festival
- efekty CRT TV
- elastyczne funkcje robienia zrzutów ekranu
- dokładna emulacja dźwięku z opcją stereo
- obsługa różnych rewizji układu TIA
- implementacja Movie Cart
- cofanie rozgrywki (rewind)
- wizualizacja tracker/piano keys
- nagrywanie i odtwarzanie rozgrywki
- automatyczne rozpoznawanie kontrolerów: stick, paddle, keypad, kontrolery Sega Genesis
- wbudowany selektor ROM-ów z podglądem na żywo oraz wsparciem dla boxartu i pliku stella.pro
Więcej informacji o emulatorze, pobieranie nowej wersji z sekcji wydań.
- dely/Taquart @ 29.4.2025 @ 10:59
- Tagi: emulacja lynx
Pojawiła się nowa wersja emulatora konsoli Atari Lynx - Felix v0.6.4. Emulator ten tworzony jest przez laoo/NG i stopniowo staje się jednym z najdokładniejszych narzędzi do uruchamiania gier z tej unikalnej konsoli.
Atari Lynx to przenośna konsola do gier wydana w 1989 roku przez Atari. Była pierwszą przenośną konsolą z kolorowym wyświetlaczem LCD i oferowała sprzętowe wsparcie dla efektów takich jak skalowanie sprite'ów, zniekształcenia oraz ich pochylanie.
Wersja 0.6.4 emulatora Felix przynosi następujące zmiany:
- more accurate opcode/operand fetch timing
- making bootrom HLE emulation more compatible
- new feature: sprite dumper (Debug -> Sprite Dump, and 'dumpSprites' lua command)
- corrected default values for the attenuation and panning registers
- adding lua libraries of string, os, math and table
- stability fixes
Więcej informacji o projekcie znajdziecie w repozytorium, a najnowszą wersję można pobrać z sekcji Releases.
- dely/Taquart @ 29.4.2025 @ 10:59
- Tagi: 8bit grafika
Projekt Atari FontMaker dynamicznie się rozwija dzięki pracy matosimiego oraz RetroCodera. To rozbudowane narzędzie do tworzenia fontów, kafelków i grafik dla Atari 8-bit zyskało nową wersję z istotną funkcją.
- The view area can now be set to any size (1024x1024 is max). Together with the tiles this makes Atari Font Maker more like an all-in-one map editor.
Dzięki tej zmianie FontMaker zbliża się do pełnoprawnego edytora map, umożliwiając wygodniejsze projektowanie większych plansz i kafelkowych układów graficznych.
Kod źródłowy i więcej informacji znajdziesz na stronie projektu. Bezpośredni dostęp do najnowszych wydań w sekcji releases.
- dely/Taquart @ 29.4.2025 @ 07:37
- Tagi: 8bit gry
W miniony weekend odbył się kolejny hackaton Grawitacja. Tematem przewodnim był "Dinozaur", a uczestnicy mieli za zadanie stworzyć gry z jego udziałem, wykorzystując również losowo przydzielony podtemat.
Oto wyniki w dwóch kategoriach:
Kategoria RETRO
- bocianu, Adam, PG - Kara-T-Rex [Atari] (temat: kara) - 7.32 pkt
- Roksik, Miker, Marduk, Salmax - Dinodrab [Atari] (temat: drabina) - 6.35 pkt
- Mq, lewiS, Miker - Jurrasic Spark [Atari] (temat: słup) - 6.29 pkt
- mgr inż. Rafał, Miker, Lewis - Nurek z Wielkim... Sercem [Atari] (temat: nurek) - 6.19 pkt
- Dominik, hellboj - Księżycowa Apokalypsa Dinozaurów [ZX Spectrum] (temat: księżyc) - 5.94 pkt
- Steiger - Escape from Dino-Guto! [NES] (temat: kamień) - 5.93 pkt
- Kris3D, Miker, PeBe - CreDino [Atari] (temat: krater) - 5.74 pkt
- Raf - DINO ATAK [C64] (temat: atak) - 3.59 pkt
Kategoria NU RETRO
- Krzycho - Dino Hunt [Pico-8] (temat: pająk) - 5.96 pkt
- MarekP - Dino Pazur [Pico-8] (temat: pazur) - 3.98 pkt
Wszystkie prace oraz więcej informacji znajdziecie na stronie imprezy.
- dely/Taquart @ 28.4.2025 @ 19:40
- Tagi: 8bit emulacja
Pojawiła się nowa wersja popularnego narzędzia do tworzenia obrazów kaset dla komputerów Atari - TURGEN v9.4.1.
Ulepszenia:
- Samorozpakowujące się kasety (TSFX) teraz w pełni respektują listy ciszy oraz ciszę generowaną przed każdym blokiem turbo.
- Cisza generowana po blokach zawierających segmenty INIT. Minimalny czas ciszy to teraz 1,8 sekundy dla bloków turbo i 2,4 sekundy dla bloków standardowych.
- Plugin Turbo 2000 pozwala na konwersję "luźnych bloków".
- Ekstraktor obrazów taśm może opcjonalnie wyświetlać dane bloków bez wskaźnika offsetu i reprezentacji tekstowej.
- Początkowa implementacja heurystycznej ekstrakcji obrazów taśm - obecnie obsługiwany jest tylko Turbo 2000. Wsparcie dla kolejnych systemów planowane w przyszłych wydaniach.
Poprawki błędów:
- Turbo Blizzard: TSFX nie generowały ciszy po blokach z wektorami INIT. Błąd występował od wersji 9.2.14.
- KSO Turbo 2000: Listy ciszy były całkowicie ignorowane przy konwersji do formatu naturalnego. Błąd występował od wersji 9.2.8.
Zmiany infrastrukturalne:
- Szkielety TSFX zostały przeorganizowane i teraz korzystają z bardziej zunifikowanej bazy kodu.
- Adres ładowania dla wszystkich TSFX to 2700 (0x0A8C), co nieznacznie zwiększa ich pojemność.
- TSFX dla standardowych zapisów taśmowych wyłączają ekran podczas nagrywania zamiast wyświetlania ekranu "RECORDING", co zwiększa pojemność standardowego szkieletu TSFX.
Nową wersję TURGEN v9.4.1 można pobrać z repozytorium projektu.
- dely/Taquart @ 23.4.2025 @ 07:18
- Tagi: 8bit oprogramowanie
Pojawiła się nowa wersja alternatywnego systemu operacyjnego 65C816 XL OS v. 2.47 autorstwa draco/DLT, przeznaczonego dla komputerów Atari 8-bit z procesorem 65C816.
Lista zmian:
- ACX loader: size-optimizations, cleanups, bugfixes
- ACX loader: when LOADAD ($02D1-$02D2) is $0000, let LOADAD=MEMLO
- SIO: Multi I/O workaround revisited
- S: device: size optimizations in XIO 18 (drawto)
- SETVBV now uses an atomic word write to update interrupt vectors
- take into account that addresses $010000-$0100FF may mirror the ZP not only on Rapidus
Nowy OS można pobrać ze strony autora.
- dely/Taquart @ 21.4.2025 @ 18:43
- Tagi: zloty scena
Podczas tegorocznej edycji Revision 2025 fani Atari mogli podziwiać kilka interesujących produkcji. Mimo że prace dla Atari nie dominowały na imprezie, to jednak kilka z nich zdobyło uznanie uczestników.
Największym sukcesem może pochwalić się gra Wayzard stworzona przez grupę Retroguru na Atari Lynx, która zajęła wysokie 3. miejsce w kategorii Game, zdobywając 587 punktów.
W kategorii Oldskool Demo uwagę przyciągnęła produkcja Lost World na Atari 8-bit stworzona przez grupę Desire, która uplasowała się na 6. miejscu z wynikiem 862 punktów. Z tą samą produkcją związana jest również grafika "Lost World" - Oldskool Title Screen autorstwa Gaspara z grupy Desire, która zajęła 9. miejsce w kategorii Oldskool Graphics z 784 punktami.
Platformy Atari były też reprezentowane w kategoriach muzycznych:
- Null Sector na Atari 2600 VCS autorstwa Nooly - 7. miejsce w kategorii Oldskool Music (653 punkty)
- Had To Submit Something (So Might As Well Be This Thing) na Atari ST/E od Dubmooda z grup D-Bug i Razor 1911 - 9. miejsce (642 punkty)
- Private Investigator 4Me! na Atari ST/E stworzone przez Doclands z grupy The Overlanders - 12. miejsce (559 punktów)
Warto również odnotować intro Rybnorka na Atari 2600 VCS stworzone przez grupę CLRSRC, które zajęło 5. miejsce w kategorii Oldskool 4K Intro z wynikiem 343 punkty.
Pełne wyniki compo znajdziecie np. na Demozoo.
- dely/Taquart @ 20.4.2025 @ 15:29
- Tagi: ogólne
atari.area to miejsce dla wszystkich miłośników komputerów Atari 8-bit - zarówno tych, którzy pamiętają magnetofonowe zgrzyty z lat 80., jak i tych, którzy dopiero odkrywają magię retro sprzętów. Choć sercem naszej społeczności pozostaje forum, przypominamy, że jesteśmy również aktywni w mediach społecznościowych, gdzie dzielimy się najnowszymi informacjami.
Jeśli chcesz być na bieżąco bez konieczności codziennego zaglądania na stronę, koniecznie obserwuj nas na:
- Facebooku - gdzie publikujemy nowości, ciekawostki i przypomnienia o ważnych wydarzeniach
- X (d. Twitterze) - to nasz nowy kanał, gdzie na bieżąco dzielimy się informacjami ze strony i nie tylko
Oprócz tego zachęcamy do dołączenia do naszego serwera Discord, który stał się dynamicznym centrum naszej społeczności. To miejsce na luźne rozmowy, pomoc techniczną, szybkie pytania, wspólne debugowanie kodu, czy po prostu dzielenie się nowymi zakupami z aukcji lub pomysłami na projekty retro.
Na Discordzie spotkasz zarówno autorów dem, jak i kolekcjonerów, programistów, grafików i osoby wracające do Atari po latach. Wymieniamy się tam wiedzą, doświadczeniem i motywujemy do tworzenia kolejnych projektów.
- dely/Taquart @ 20.4.2025 @ 09:56
- Tagi: 8bit scena
Na tegorocznym party Revision w kategorii oldschool demo compo zaprezentowane zostało nowe demo grupy Desire – Lost World – przeznaczone dla komputerów Atari 8-bit z rozszerzoną pamięcią RAM.
To produkcja łącząca efekty 3D, klimatyczne grafiki i muzykę w trybie 2x VBL z użyciem pojedynczego układu POKEY. Wśród twórców znaleźli się doświadczeni scenowi twórcy, jak i nowy członek grupy:
- Kod: Heaven
- Silnik 3D: Probe
- Grafika pixel art: Gaspar
- Obiekty 3D i sceny: Gaspar i Heaven
- Ekrany ładowania ASCII: Gaspar
- Muzyka: Maze
Demo wymaga rozszerzenia pamięci o co najmniej 256KB – dla płynnego odtwarzania muzyki i szybszego ładowania danych. Aktualnie dostępna wersja to party version, która działa poprawnie na maszynach PAL zgodnych z RAMBO. Komputery w standardzie Compy Shop nie są jeszcze wspierane.
Autorzy zapowiadają wkrótce wydanie finalnej wersji z poprawkami po party. Demo można obejrzeć już na YouTube.
Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.