- dely/Taquart @ 3.6.2025 @ 18:51
- Tagi: emulacja jaguar
Ukazała się wersja 1.19 emulatora BigPEmu, uznawanego za najdokładniejszy i najbardziej rozbudowany emulator konsoli Atari Jaguar. BigPEmu cechuje się pełną zgodnością - potrafi uruchomić wszystkie komercyjnie wydane gry, a dzięki deterministycznej emulacji nie wymaga dynamicznej rekompilacji. Co więcej, działa z pełną prędkością na większości współczesnych komputerów bez potrzeby posiadania mocnego sprzętu.
Poza wiernością odwzorowania oryginalnego sprzętu, BigPEmu oferuje wiele funkcji: m.in. możliwość manipulacji czasem (cofanie/przyspieszanie), zapisywanie stanu gry, nagrywanie rozgrywki jako danych wejściowych, a nawet emulację Jaguar CD i Jaguar VR. Do tego dochodzi obsługa shaderów CRT, skryptów, gier sieciowych oraz per-profilowego mapowania kontrolerów. Emulator zawiera też rozbudowany system wizualny z nakładkami, tłem i miniaturkami gier.
Lista nowości w wersji 1.19:
- Obsługa kolejnych przypadków niewyrównanych odczytów/zapisów - poprawki dla gry Theme Park.
- Zmieniono zachowanie nieudokumentowanych instrukcji RISC - poprawia m.in. kierunki obiektów w Defender 2000.
- Dodano więcej funkcji związanych z Jaguar Game Drive (część nadal zaimplementowana jako "stub").
- Poprawki w niezdefiniowanych przypadkach działania Blittera (brak znanych wpływów na istniejące gry).
- Dodano automatyczne buildy dla Linux ARM64 - dzięki pomocy użytkownika cubanismo.
- Znaczne usprawnienia mechanizmu rollbacku sieciowego, wyprowadzone z projektu BigInstinct.
- Udostępniono za pośrednictwem API skryptowego: funkcje przestrzennej lokalizacji dźwięku, odtwarzanie MOD i MP3.
- Poprawki czasowe dla gry Val d'Isere Skiing and Snowboarding.
- Dodatkowe zmiany w buildzie deweloperskim.
Więcej informacji oraz pliki do pobrania znajdziecie na oficjalnej stronie projektu.
- dely/Taquart @ 2.6.2025 @ 18:17
- Tagi: 8bit gry 5200
Na forum AtariAge zaprezentowano wczesną wersję nowej gry platformowej na Atari 5200 – Wee Ninja. Gra inspirowana jest klasycznymi tytułami z gatunku, a szczególnie Super Mario, choć nie stanowi jego wiernej kopii. Autor udostępnił wersję WIP zawierającą pierwsze cztery poziomy i prosi społeczność o opinie na temat grywalności przed dalszym rozwojem projektu.
Sterowanie odbywa się za pomocą joysticka: dolny przycisk odpowiada za skok, a górny za atak (dostępny po zdobyciu odpowiedniego power-upa). Skoki są sterowalne – im dłużej trzymamy przycisk, tym wyżej skacze nasz bohater.
Do dyspozycji są trzy power-upy ukryte w cegiełkach:
- czerwony ninja – tymczasowa niewrażliwość,
- czarny ninja – możliwość rzucania zabójczych kwadratów,
- niebieski ninja – atak kijem.
Po utracie mocy ninja bohater wraca do swojej podstawowej postaci, nie tracąc od razu życia. W trybie ninja możliwe jest także niszczenie cegiełek uderzeniem głowy. Niektóre rury prowadzą do ukrytych lokacji, a przeciwników można pokonać przez skok – niektórzy po zgnieceniu zostawiają skorupę, którą można potem użyć jako broń. Pojawiają się również serduszka dające dodatkowe życia.
Gra została przygotowana jako 64KB ROM, można ją uruchomić na prawdziwym sprzęcie z pomocą Atarimax Ultimate SD lub BackBit Pro, a także na emulatorze Altirra (zalecane użycie pliku .car).
Ścieżka dźwiękowa to adaptacja muzyki z gry Super Boy 3 na MSX – tytułu, który sam był klonem Mario.
Wersję WIP można pobrać i przetestować, a swoje uwagi zostawić w wątku na AtariAge.
- dely/Taquart @ 2.6.2025 @ 13:04
- Tagi: 8bit 16bit scena
W dniach 29 maja - 1 czerwca 2025 roku w Holandii odbyła się kolejna edycja demoparty Outline. To jedno z najdłużej organizowanych i najbardziej znanych wydarzeń sceny komputerowej w Europie. Impreza tradycyjnie skupia się na twórczości sceny Atari, ale mile widziane są także produkcje na inne platformy - od klasycznych mikrokomputerów po nowoczesne PC.
Outline to nie tylko konkursy demoscenowe – to przede wszystkim spotkanie twórców, kodujących, grafików, muzyków i fanów retro komputerów. W atmosferze wspólnego biwakowania uczestnicy mogą wymieniać się wiedzą, pokazywać swoje projekty i wspólnie świętować kulturę sceny komputerowej. Więcej informacji o samej imprezie można znaleźć na oficjalnej stronie.
Pełna lista wyników z Outline 2025 znajduje się na Demozoo.
Dodatkowo polecamy czteroodcinkową relację live, którą z imprezy prowadził 505. W raportach znajdziecie nie tylko opisy produkcji, ale też atmosfery panującej na party:
- dely/Taquart @ 1.6.2025 @ 13:21
- Tagi: 8bit oprogramowanie telekomunikacja
Pojawiła się nowa wersja programu Ice-T, uznawanego za najlepsze rozwiązanie telekomunikacyjne z obsługą standardów VT-100/ANSI dla komputerów Atari 8-bit. Wersja 2.8.0 przynosi szereg ulepszeń, rozszerzając możliwości programu i poprawiając kompatybilność.
Programy typu terminal były w przeszłości szeroko wykorzystywane do komunikacji z systemami BBS (Bulletin Board System), umożliwiając przeglądanie plików, wymianę wiadomości, a także pobieranie i wysyłanie danych. Były także używane do pracy z komputerami mainframe i serwerami Uniksowymi, gdzie pełniły rolę interfejsu tekstowego zdalnego dostępu.
Najważniejsze zmiany:
- Ulepszona emulacja terminala: zaktualizowano obsługę VT-100 do poziomu VT-102, dodano wsparcie dla VT-52 oraz częściowe ANSI-BBS.
- Wsparcie dla kolorowego tekstu ANSI, zrealizowane przy użyciu grafiki Player/Missile.
- Dodano obsługę makr – do 12 makr po 64 znaki każde.
- Dla użytkowników emulatorów: jeśli urządzenie D: nie jest obecne, program automatycznie ustawia H: jako domyślną ścieżkę, co umożliwia zapis konfiguracji i operacje plikowe bez DOS-a.
- Dodano obsługę uploadu w protokole Xmodem (wersja podstawowa, pakiety 128 bajtów).
- Możliwość odtwarzania animacji VT100 dzięki funkcji VT-parse file.
- Poprawiona kompatybilność z SpartaDOS oraz obsługa rozszerzeń pamięci Axlon.
- Nowe menu „Settings > Return sends” umożliwia wybór kodu wysyłanego po naciśnięciu Return.
- Wprowadzono zestaw prywatnych kodów sterujących, pozwalających BBS-om korzystać ze specyficznych możliwości graficznych Ice-T. Dołączono animację pokazującą te funkcje.
Program i jego kod źródłowy dostępne są w repozytorium autora:
https://github.com/itaych/Ice-T
- dely/Taquart @ 31.5.2025 @ 17:48
- Tagi: 8bit muzyka
Nowe wyzwanie dla wszystkich miłośników dźwięku i sprzętu Atari! Dzięki możliwościom kartridża SUBcart oraz odpowiedniego okablowania powstała zabawa, w której można sprawdzić swoje umiejętności w rozróżnianiu dźwięków generowanych przez oryginalny układ POKEY oraz emulowany odpowiednikami w kartridżu.
Przygotowano kilka nagrań z gier i dem — zarówno z oryginalnego układu Atari, jak i z emulacji zapewnianej przez SUBcart. Zadaniem uczestników jest wskazanie, które utwory zostały zarejestrowane z rzeczywistego układu, a które z emulowanego. Tytuły utworów zostały dobrane subiektywnie, a nagrania wykonano prostym przewodem i programem Audacity, bez jakiegokolwiek postprocessingu. Pliki zostały dodatkowo przemieszane, tak by nie sugerować się nazwami.
Dla większej uczciwości zabawy zalecane jest niesprawdzanie wykresów fali w edytorach audio — liczy się tylko to, co da się usłyszeć.
Na zwycięzców czeka tytuł Audiofila Roku oraz bezcenny uśmiech kierownika.
Szczegóły i nagrania dostępne są w wątku konkursowym.
- dely/Taquart @ 30.5.2025 @ 20:40
- Tagi: 8bit oprogramowanie
Ukazała się kolejna wersja programu Anty *AJEK Copy autorstwa Sebana/Slight — narzędzia do kopiowania plików zabezpieczonych przez system Speedy 2700 Turbo Loader dla komputerów Atari 8-bit.
Nowości w wersji 1.5:
- optymalizacja pętli czytającej bloki danych — udało się zaoszczędzić trochę cykli CPU,
- dzięki temu dodano sprawdzanie przepełnienia bufora — zbyt duży plik kończy się błędem $9E (158 dec) – "OUT OF MEMORY",
- dodano sterowanie silnikiem magnetofonu,
- w paczce znajduje się ATR z BW-DOS w wersji 1.30 oraz samym Anty *AJEK Copy,
- poprawiono zaokrąglanie MEMLO do granicy strony,
- usprawniono procedurę wyboru interfejsu do odczytu danych.
Bufor dostępny z poziomu BW-DOS: 53504 bajtów ($D100)
Bufor bez ładowania DOS: 59658 bajtów ($E900)
Pobierz najnowszą wersję z repozytorium:
https://github.com/seban-slt/antyajek/
Zachęcamy również do odwiedzenia naszego forum, gdzie trwa wątek poświęcony archiwizacji kaset.
- dely/Taquart @ 30.5.2025 @ 17:03
- Tagi: 8bit gry
Miłośnicy klasycznego Yoomp! mogą już zagrać w tę grę także na Atari ST! Za port odpowiada grupa Dekadence, a produkcja zawiera wszystkie oryginalne poziomy oraz zupełnie nowy tryb "Rush" - jedno długie wyzwanie złożone ze wszystkich plansz, które trzeba pokonać na jednym życiu!
Sterowanie jest intuicyjne: joystickiem w lewo/prawo poruszasz piłką, a przyciskiem fire wykonujesz dłuższy skok.
Gra jest wciąż w fazie rozwoju i może zawierać błędy. Twórcy proszą o zgłaszanie problemów w komentarzach na stronie projektu.
Autorzy portu:
- Programowanie: Peter "Britelite" Halin
- Grafika: Terho "Bracket" Tanskanen
- Muzyka: Johan "Ricky Martin" Halin
Audio obsługuje maxYMiser autorstwa gwEm.
Oryginalna wersja gry powstała na Atari XL/XE, a jej autorami są: Marcin "Eru" Żukowski, Łukasz "X-Ray" Sychowicz, Bartek "BeWu" Wąsiel i Piotr "0xF" Fusik.
Grę można pobrać ze strony projektu: https://dekadencedemo.itch.io/yoomp
- dely/Taquart @ 28.5.2025 @ 17:02
- Tagi: 8bit oprogramowanie
Pojawiła się nowa wersja programu ANTY *AJEK COPY oznaczona numerem 1.4. Narzędzie autorstwa Sebana/Slight służy do kopiowania plików chronionych przy użyciu systemu "Speedy 2700 Turbo Loader" na komputerach Atari 8-bit.
Speedy 2700 to sposób zapisu plików w formacie zabezpieczonym, stosowanym w systemach Turbo 2000, popularnym w latach 90. wśród handlarzy pirackim oprogramowaniem. Programy i gry zabezpieczano w ten sposób, by ograniczyć możliwość kopiowania przez konkurencję.
W wersji 1.4 pojawiło się kilka istotnych zmian:
- naprawiono błąd zapisu śmieci z bufora (bufor jest teraz wyrównywany do początku pierwszej wolnej strony pamięci)
- dodano możliwość wyboru urządzenia H: lub D: jako miejsca zapisu pliku wynikowego
- dodano opcję wyjścia do DOS (dodana wcześniej, ale nieopublikowana, stąd przeskok numeracji)
Program można pobrać z oficjalnego repozytorium na GitHubie.
- dely/Taquart @ 28.5.2025 @ 17:02
- Tagi: gry Jaguar
Po sukcesach na Atari 8-bit, Atari ST i Amidze, gra Adam is Me trafiła wreszcie na Atari Jaguara! Premiera miała miejsce na fińskim party 68k inside, gdzie gra zdobyła pierwsze miejsce w kategorii wild compo.
Czym jest Adam is Me? To zaawansowana gra logiczna inspirowana tytułem "Baba Is You" Arviego Teikariego. Łączy klasyczne mechaniki Sokobana z możliwością zmiany zasad świata gry poprzez tworzenie zdań z trzech słów. Początkowo gra wydaje się prosta, ale szybko podnosi poprzeczkę. Wersja na Jaguara oferuje 64 poziomy (8 światów po 8 ekranów), z których do ukończenia gry wystarczy przejść 40. Nie trzeba też przechodzić ich po kolei – gracz może swobodnie przeskakiwać między ekranami.
Wersja party zawiera jednak kilka ograniczeń:
- Brak pewności co do działania zapisu (nie testowano na EEPROM)
- Problemy z centrowaniem ekranu
- Niedoskonałości w odtwarzaniu dźwięków
W planach wersji finalnej znajdują się:
- Poprawki błędów
- Testowany zapis/odczyt stanu gry
- Dodatkowa muzyka
- Być może wersja fizyczna!
Plik do pobrania znajdziecie na stronie Demozoo.
- dely/Taquart @ 27.5.2025 @ 17:02
- Tagi: gry Falcon
Na Atari Falcon030 pojawiła się gra Flashback dzięki projektowi Reminiscence-F030, który stanowi port silnika REminiscence oparty na wersji Atari TOS od Nokturnala. Flashback to klasyczna platformowo-przygodowa gra z 1992 roku stworzona przez Delphine Software, znana z płynnej animacji rotoskopowej i filmowej oprawy science-fiction.
Wymagania wersji Falcon:
- Atari Falcon030 z 14 MB RAM
- Monitor VGA lub RGB (zalecany RGB dla lepszej wydajności)
- Klawiatura, joystick lub jagpad (port A lub B)
- 7 MB wolnej przestrzeni dyskowej (dodatkowo 1 MB dla muzyki, 31 MB dla mowy)
- Pliki danych z wersji PC DOS
Wersja testowana była pod TOS 4.04 oraz EmuTOS. Opcjonalne funkcje obejmują:
- Moduły muzyczne Amiga (MODPACK.LZH) wypakowane do katalogu DATA/MODS
- Plik VOICE.VCE z wersji SegaCD umieszczony w katalogu DATA/VOICE
Gra i kod źródłowy dostępne są w repozytorium: reminiscence-f030.
Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.