BigPEmu 1.19

Ukazała się wersja 1.19 emulatora BigPEmu, uznawanego za najdokładniejszy i najbardziej rozbudowany emulator konsoli Atari Jaguar. BigPEmu cechuje się pełną zgodnością - potrafi uruchomić wszystkie komercyjnie wydane gry, a dzięki deterministycznej emulacji nie wymaga dynamicznej rekompilacji. Co więcej, działa z pełną prędkością na większości współczesnych komputerów bez potrzeby posiadania mocnego sprzętu.

Poza wiernością odwzorowania oryginalnego sprzętu, BigPEmu oferuje wiele funkcji: m.in. możliwość manipulacji czasem (cofanie/przyspieszanie), zapisywanie stanu gry, nagrywanie rozgrywki jako danych wejściowych, a nawet emulację Jaguar CD i Jaguar VR. Do tego dochodzi obsługa shaderów CRT, skryptów, gier sieciowych oraz per-profilowego mapowania kontrolerów. Emulator zawiera też rozbudowany system wizualny z nakładkami, tłem i miniaturkami gier.

Lista nowości w wersji 1.19:

  • Obsługa kolejnych przypadków niewyrównanych odczytów/zapisów - poprawki dla gry Theme Park.
  • Zmieniono zachowanie nieudokumentowanych instrukcji RISC - poprawia m.in. kierunki obiektów w Defender 2000.
  • Dodano więcej funkcji związanych z Jaguar Game Drive (część nadal zaimplementowana jako "stub").
  • Poprawki w niezdefiniowanych przypadkach działania Blittera (brak znanych wpływów na istniejące gry).
  • Dodano automatyczne buildy dla Linux ARM64 - dzięki pomocy użytkownika cubanismo.
  • Znaczne usprawnienia mechanizmu rollbacku sieciowego, wyprowadzone z projektu BigInstinct.
  • Udostępniono za pośrednictwem API skryptowego: funkcje przestrzennej lokalizacji dźwięku, odtwarzanie MOD i MP3.
  • Poprawki czasowe dla gry Val d'Isere Skiing and Snowboarding.
  • Dodatkowe zmiany w buildzie deweloperskim.

Więcej informacji oraz pliki do pobrania znajdziecie na oficjalnej stronie projektu.

Wee Ninja - platformówka na Atari 5200

Na forum AtariAge zaprezentowano wczesną wersję nowej gry platformowej na Atari 5200 – Wee Ninja. Gra inspirowana jest klasycznymi tytułami z gatunku, a szczególnie Super Mario, choć nie stanowi jego wiernej kopii. Autor udostępnił wersję WIP zawierającą pierwsze cztery poziomy i prosi społeczność o opinie na temat grywalności przed dalszym rozwojem projektu.

Sterowanie odbywa się za pomocą joysticka: dolny przycisk odpowiada za skok, a górny za atak (dostępny po zdobyciu odpowiedniego power-upa). Skoki są sterowalne – im dłużej trzymamy przycisk, tym wyżej skacze nasz bohater.

Do dyspozycji są trzy power-upy ukryte w cegiełkach:

  • czerwony ninja – tymczasowa niewrażliwość,
  • czarny ninja – możliwość rzucania zabójczych kwadratów,
  • niebieski ninja – atak kijem.

Po utracie mocy ninja bohater wraca do swojej podstawowej postaci, nie tracąc od razu życia. W trybie ninja możliwe jest także niszczenie cegiełek uderzeniem głowy. Niektóre rury prowadzą do ukrytych lokacji, a przeciwników można pokonać przez skok – niektórzy po zgnieceniu zostawiają skorupę, którą można potem użyć jako broń. Pojawiają się również serduszka dające dodatkowe życia.

Gra została przygotowana jako 64KB ROM, można ją uruchomić na prawdziwym sprzęcie z pomocą Atarimax Ultimate SD lub BackBit Pro, a także na emulatorze Altirra (zalecane użycie pliku .car).

Ścieżka dźwiękowa to adaptacja muzyki z gry Super Boy 3 na MSX – tytułu, który sam był klonem Mario.

Wersję WIP można pobrać i przetestować, a swoje uwagi zostawić w wątku na AtariAge.

Echa Outline 2025

W dniach 29 maja - 1 czerwca 2025 roku w Holandii odbyła się kolejna edycja demoparty Outline. To jedno z najdłużej organizowanych i najbardziej znanych wydarzeń sceny komputerowej w Europie. Impreza tradycyjnie skupia się na twórczości sceny Atari, ale mile widziane są także produkcje na inne platformy - od klasycznych mikrokomputerów po nowoczesne PC.

Outline to nie tylko konkursy demoscenowe – to przede wszystkim spotkanie twórców, kodujących, grafików, muzyków i fanów retro komputerów. W atmosferze wspólnego biwakowania uczestnicy mogą wymieniać się wiedzą, pokazywać swoje projekty i wspólnie świętować kulturę sceny komputerowej. Więcej informacji o samej imprezie można znaleźć na oficjalnej stronie.

Pełna lista wyników z Outline 2025 znajduje się na Demozoo.

Dodatkowo polecamy czteroodcinkową relację live, którą z imprezy prowadził 505. W raportach znajdziecie nie tylko opisy produkcji, ale też atmosfery panującej na party:

Ice-T 2.8.0

Pojawiła się nowa wersja programu Ice-T, uznawanego za najlepsze rozwiązanie telekomunikacyjne z obsługą standardów VT-100/ANSI dla komputerów Atari 8-bit. Wersja 2.8.0 przynosi szereg ulepszeń, rozszerzając możliwości programu i poprawiając kompatybilność.

Programy typu terminal były w przeszłości szeroko wykorzystywane do komunikacji z systemami BBS (Bulletin Board System), umożliwiając przeglądanie plików, wymianę wiadomości, a także pobieranie i wysyłanie danych. Były także używane do pracy z komputerami mainframe i serwerami Uniksowymi, gdzie pełniły rolę interfejsu tekstowego zdalnego dostępu.

Najważniejsze zmiany:

  • Ulepszona emulacja terminala: zaktualizowano obsługę VT-100 do poziomu VT-102, dodano wsparcie dla VT-52 oraz częściowe ANSI-BBS.
  • Wsparcie dla kolorowego tekstu ANSI, zrealizowane przy użyciu grafiki Player/Missile.
  • Dodano obsługę makr – do 12 makr po 64 znaki każde.
  • Dla użytkowników emulatorów: jeśli urządzenie D: nie jest obecne, program automatycznie ustawia H: jako domyślną ścieżkę, co umożliwia zapis konfiguracji i operacje plikowe bez DOS-a.
  • Dodano obsługę uploadu w protokole Xmodem (wersja podstawowa, pakiety 128 bajtów).
  • Możliwość odtwarzania animacji VT100 dzięki funkcji VT-parse file.
  • Poprawiona kompatybilność z SpartaDOS oraz obsługa rozszerzeń pamięci Axlon.
  • Nowe menu „Settings > Return sends” umożliwia wybór kodu wysyłanego po naciśnięciu Return.
  • Wprowadzono zestaw prywatnych kodów sterujących, pozwalających BBS-om korzystać ze specyficznych możliwości graficznych Ice-T. Dołączono animację pokazującą te funkcje.

Program i jego kod źródłowy dostępne są w repozytorium autora: https://github.com/itaych/Ice-T

Rozpoznaj: POKEY czy emulacja?

Nowe wyzwanie dla wszystkich miłośników dźwięku i sprzętu Atari! Dzięki możliwościom kartridża SUBcart oraz odpowiedniego okablowania powstała zabawa, w której można sprawdzić swoje umiejętności w rozróżnianiu dźwięków generowanych przez oryginalny układ POKEY oraz emulowany odpowiednikami w kartridżu.

Przygotowano kilka nagrań z gier i dem — zarówno z oryginalnego układu Atari, jak i z emulacji zapewnianej przez SUBcart. Zadaniem uczestników jest wskazanie, które utwory zostały zarejestrowane z rzeczywistego układu, a które z emulowanego. Tytuły utworów zostały dobrane subiektywnie, a nagrania wykonano prostym przewodem i programem Audacity, bez jakiegokolwiek postprocessingu. Pliki zostały dodatkowo przemieszane, tak by nie sugerować się nazwami.

Dla większej uczciwości zabawy zalecane jest niesprawdzanie wykresów fali w edytorach audio — liczy się tylko to, co da się usłyszeć.

Na zwycięzców czeka tytuł Audiofila Roku oraz bezcenny uśmiech kierownika. Szczegóły i nagrania dostępne są w wątku konkursowym.

Anty *AJEK Copy 1.5

Ukazała się kolejna wersja programu Anty *AJEK Copy autorstwa Sebana/Slight — narzędzia do kopiowania plików zabezpieczonych przez system Speedy 2700 Turbo Loader dla komputerów Atari 8-bit.

Nowości w wersji 1.5:

  • optymalizacja pętli czytającej bloki danych — udało się zaoszczędzić trochę cykli CPU,
  • dzięki temu dodano sprawdzanie przepełnienia bufora — zbyt duży plik kończy się błędem $9E (158 dec) – "OUT OF MEMORY",
  • dodano sterowanie silnikiem magnetofonu,
  • w paczce znajduje się ATR z BW-DOS w wersji 1.30 oraz samym Anty *AJEK Copy,
  • poprawiono zaokrąglanie MEMLO do granicy strony,
  • usprawniono procedurę wyboru interfejsu do odczytu danych.

Bufor dostępny z poziomu BW-DOS: 53504 bajtów ($D100)
Bufor bez ładowania DOS: 59658 bajtów ($E900)

Pobierz najnowszą wersję z repozytorium: https://github.com/seban-slt/antyajek/

Zachęcamy również do odwiedzenia naszego forum, gdzie trwa wątek poświęcony archiwizacji kaset.

Yoomp! trafia na Atari ST

Miłośnicy klasycznego Yoomp! mogą już zagrać w tę grę także na Atari ST! Za port odpowiada grupa Dekadence, a produkcja zawiera wszystkie oryginalne poziomy oraz zupełnie nowy tryb "Rush" - jedno długie wyzwanie złożone ze wszystkich plansz, które trzeba pokonać na jednym życiu!

Sterowanie jest intuicyjne: joystickiem w lewo/prawo poruszasz piłką, a przyciskiem fire wykonujesz dłuższy skok.

Gra jest wciąż w fazie rozwoju i może zawierać błędy. Twórcy proszą o zgłaszanie problemów w komentarzach na stronie projektu.

Autorzy portu:

  • Programowanie: Peter "Britelite" Halin
  • Grafika: Terho "Bracket" Tanskanen
  • Muzyka: Johan "Ricky Martin" Halin

Audio obsługuje maxYMiser autorstwa gwEm.

Oryginalna wersja gry powstała na Atari XL/XE, a jej autorami są: Marcin "Eru" Żukowski, Łukasz "X-Ray" Sychowicz, Bartek "BeWu" Wąsiel i Piotr "0xF" Fusik.

Grę można pobrać ze strony projektu: https://dekadencedemo.itch.io/yoomp

ANTY *AJEK COPY 1.4

Pojawiła się nowa wersja programu ANTY *AJEK COPY oznaczona numerem 1.4. Narzędzie autorstwa Sebana/Slight służy do kopiowania plików chronionych przy użyciu systemu "Speedy 2700 Turbo Loader" na komputerach Atari 8-bit.

Speedy 2700 to sposób zapisu plików w formacie zabezpieczonym, stosowanym w systemach Turbo 2000, popularnym w latach 90. wśród handlarzy pirackim oprogramowaniem. Programy i gry zabezpieczano w ten sposób, by ograniczyć możliwość kopiowania przez konkurencję.

W wersji 1.4 pojawiło się kilka istotnych zmian:

  • naprawiono błąd zapisu śmieci z bufora (bufor jest teraz wyrównywany do początku pierwszej wolnej strony pamięci)
  • dodano możliwość wyboru urządzenia H: lub D: jako miejsca zapisu pliku wynikowego
  • dodano opcję wyjścia do DOS (dodana wcześniej, ale nieopublikowana, stąd przeskok numeracji)

Program można pobrać z oficjalnego repozytorium na GitHubie.

Adam is Me teraz na Jaguarze

Po sukcesach na Atari 8-bit, Atari ST i Amidze, gra Adam is Me trafiła wreszcie na Atari Jaguara! Premiera miała miejsce na fińskim party 68k inside, gdzie gra zdobyła pierwsze miejsce w kategorii wild compo.

Czym jest Adam is Me? To zaawansowana gra logiczna inspirowana tytułem "Baba Is You" Arviego Teikariego. Łączy klasyczne mechaniki Sokobana z możliwością zmiany zasad świata gry poprzez tworzenie zdań z trzech słów. Początkowo gra wydaje się prosta, ale szybko podnosi poprzeczkę. Wersja na Jaguara oferuje 64 poziomy (8 światów po 8 ekranów), z których do ukończenia gry wystarczy przejść 40. Nie trzeba też przechodzić ich po kolei – gracz może swobodnie przeskakiwać między ekranami.

Wersja party zawiera jednak kilka ograniczeń:

  • Brak pewności co do działania zapisu (nie testowano na EEPROM)
  • Problemy z centrowaniem ekranu
  • Niedoskonałości w odtwarzaniu dźwięków

W planach wersji finalnej znajdują się:

  • Poprawki błędów
  • Testowany zapis/odczyt stanu gry
  • Dodatkowa muzyka
  • Być może wersja fizyczna!

Plik do pobrania znajdziecie na stronie Demozoo.

Flashback na Atari Falcon

Na Atari Falcon030 pojawiła się gra Flashback dzięki projektowi Reminiscence-F030, który stanowi port silnika REminiscence oparty na wersji Atari TOS od Nokturnala. Flashback to klasyczna platformowo-przygodowa gra z 1992 roku stworzona przez Delphine Software, znana z płynnej animacji rotoskopowej i filmowej oprawy science-fiction.

Wymagania wersji Falcon:

  • Atari Falcon030 z 14 MB RAM
  • Monitor VGA lub RGB (zalecany RGB dla lepszej wydajności)
  • Klawiatura, joystick lub jagpad (port A lub B)
  • 7 MB wolnej przestrzeni dyskowej (dodatkowo 1 MB dla muzyki, 31 MB dla mowy)
  • Pliki danych z wersji PC DOS

Wersja testowana była pod TOS 4.04 oraz EmuTOS. Opcjonalne funkcje obejmują:

  • Moduły muzyczne Amiga (MODPACK.LZH) wypakowane do katalogu DATA/MODS
  • Plik VOICE.VCE z wersji SegaCD umieszczony w katalogu DATA/VOICE

Gra i kod źródłowy dostępne są w repozytorium: reminiscence-f030.

Coś Cię ominęło? Nie przejmuj się, poniżej znajdują się odnośniki do archiwalnych newsów. Miej jednak na uwadze, że to są ARCHIWALNE wiadomości i linki, które w nich występują mogą być już dawno nieaktualne.
Pierwsza strona (1) Poprzednia (1) Bieżąca (2) Następna (3) Ostatnia (206)
Lotharek.pl
Retronics
Lost Party 2025
Silly Venture 2025 SE

Szukaj

Wyszukiwarka przeszukuje zasoby atari.area, atariki oraz forum.

Twoliner

Momencik, uaktualniam...  .

Pamiętaj, żeby linki do Twolinera dodawać wyłącznie po skróceniu za pomocą serwisu tiny.pl. Jeśli coś Ciebie ominęło - skorzystaj z archiwum.

Network

konto

Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się lub załóż konto

forum

Artykuły

Wywiady

Allegro

Jako, że Allegro.pl jest bardzo często odwiedzanym serwisem przez Atarowców, umiejscowiłem poniżej wyszukiwarkę produktów związanych z naszym kochanym Atari. Chcesz coś kupić - wystarczy wpisać w okienko poniżej.


Wystarczy wpisac czego szukamy i po chwili znajdujemy sie juz na Allegro.pl.